Forelesningen tok opp en interessant problemstilling som satte
digital kompetanse opp mot informasjonskompetanse. Per definisjon går digital
kompetanse ut på kreativitet, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale
medier for læring; mens informasjonskompetansen dreier seg om å definere en
oppgave, hente informasjon og bearbeide dette til et produkt, enten analogt
eller digitalt. Disse begrepene sklir over i hverandre men har også forskjeller.
Det er viktig for elevene å beherske informasjonskomptetansen både analogt og
digitalt, men i dagens samfunn og den utviklingen som har skjedd vet vi med
sikkerhet at elevene i fremtiden vil møte mer digitale abeidsformer. I denne
sammenheng er det viktig at læreren er obs på utfordringene man kan møte i den
digitale verden og dette vil vi se nærmere på nå.
Utfordingene
handler mest om kildekritisk holdning og i forbindelse med dette er elevene
nødt til å vite hvor de skal lete etter korrekt informasjon. Elevene må også
kjenne til opphavsrett og hva som ligger i dette begrepet. Det finnes mange
elevtekster og produkter på nett som man kan hente informasjon fra, men har de
som har skrevet denne informasjonen tenkt på kildekritikk og opphavsrett?
Vår oppgave som
lærere blir å lære elevene studieteknikk der de blir bevisste på enkle
teknikker de kan bruke.
1. Elevene må lære
å søke på internett. Eks. bruke emneportaler, avanserte søk og mindre
kommersielle søkeportaler enn Google.
2. Elevene må lære
å sjekke bakgrunnen for at teksten ligger der, kunne bedømme en side som
troverdig eller ei og være reflektert over forfatteren av teksten.
3. Elevene må lære
å ikke kopiere villt fra internett, men å gjøre teksten til sin egen.
Dersom ikke
elevene blir informasjonsbevisste på nett kan dette føre til at
informasjonskvaliteten på nett vil bli gradvis dårligere og feilprosenten på
den informasjonen som ligger der, blir større. Elevene vil også møte på enda
større utfordringer når de begynner på høgskoler og universitet der kravet til
kildekritikk er svært høyt. Dette arbeidet bør det settes fokus på allerede i
barneskolen og lærerne i hele grunnskolespekteret er sentrale i denne
sammenhengen.
Veldig enig med der her. Det er viktig at elevene lærer seg tidlig å være kildekritiske og sammenligne flere kilder for å bli sikre på at det er troverdig.Det er også viktig å la elevene skrive ned oppgaven med egne ord slik at de får et eieforhold til det de leverer/lager.
SvarSlettHei!
SvarSlettEr enig i det dere skriver. Har man ikke lært noe om opphavsrett og kildekritikk før man begynner på en høgskole eller univeritetsutdannelse, vil man nok få seg en overraskelse når man skal skrive fagtekster, og aldri har satt opp en liste med kildehenvisninger. Mange har nok den holdningen, at det "ikke er så farlig" hvor man henter bilder og annet for å vise elevene diverse ting i forhold til lærestoffet. Det er viktig at også vi lærere tenker over hvor vi henter bilder og annet fra, for å være et godt eksempel for elevene.
Jeg er veldig enig med det dere skriver. Det er viktig at elevene lærer å tenke selv, slik at de ikke bare kopierer informasjonen inn i et nytt dokument og setter navnet sitt på det.
SvarSlettMarie
Å la elevene få egne erfaringer rundt kildekrikk er helt klart viktig. De må lære å tenke selv, samtidig som de må være oppmerksomme på hvor de henter ting fra og bare setter sitt eget navn på det. Det er noe som følger dem resten av utdannelsen deres og som de helt klart kommer til å få brukt for.
SvarSlettAlette