Tirsdag 29. januar var det forelesning
om eTwinning ved Hilde Øen, og i etterkant satt vi i gruppen igjen med mange
interessante spørsmål og tanker. Det vi lærte var at det er et Europeisk
skolesamarbeid, og at skoler fra hele Europa kan registrere seg og utveksle
prosjekter ved hjelp av sin private, digitale plattform, Twinspace. Noen ganger
kan det være at lærere kvier seg for å starte med slike prosjekter med elevene,
fordi de er redd for at man må store IKT kunnskaper for å kunne være med. Denne
tanken ble straks avfeid av Hilde Øen, hun forsikret oss om at det var ikke
tilfelle. Man trenger kun grunnleggende kunnskaper i IKT.
Hun fortalte også at det som skiller eTwinning fra
andre måter å gjennomføre internasjonale prosjekter på er at dette er et nettbasert
skolesamarbeid der det ikke gis økonomisk støtte til utvekslinger og reiser. Av
samme grunn medfører heller ikke eTwinning lange søknadsprosedyrer og
rapporteringsarbeid, slik det kreves når det gis økonomisk støtte. eTwinning er
ment å være et lavterskeltilbud for de som har ingen, litt eller mye erfaring
med bruk av digitale medier, og tanken er at dette skal være korte eller lengre
prosjekter som det er enkelt å komme i gang med.
Utover i økten lærte vi at en lærer som er
registrert på eTwinning-portalen (www.etwinning.net)
vil få tilgang på ulike verktøy for å gjennomføre partnersøk, få idéer til hva
et prosjektsamarbeid kan handle om, samt få anledning til å delta på ulike
typer kurs og opplæring. Opplæringa kan skje gjennom deltagelse i online
læringsbegivenheter, gjennom nettbasert deltagelse i ulike faggrupper, eller
ved deltagelse på faglige arbeidsseminar i en av Europas storbyer. Slike
seminarer anbefalte Hilde Øen. De gir både et faglig, sosialt og kulturelt løft
som de fleste lærere opplever som etterlengtet, lærerikt og ikke minst
inspirerende. Eneste kravet for å søke om deltagelse på seminarene er at man
allerede er registrert på eTwinning-plattformen.
Videre lærte vi at alle registrerte eTwinning-prosjekt
får tilgang på et eget Twin Space, som er et elektronisk, passordbeskyttet
«samarbeidsrom» på eTwinning-portalen. Twin Space er flerspråklig,
brukervennlig og prosjektorientert og gir elever og de deltagende lærerne
anledning til å planlegge, kommunisere og dele arbeid på en trygg og reklamefri
måte. Lærerne registrerer selv sine elever på Twin Space samt bestemmer hvilket
rettighetsnivå elevene tildeles (lese og/eller publisere). Blogg, forum, wiki,
chat, mail og kalender er noen av samarbeidsverktøyene som tilbys på Twin
Space. I tillegg finnes det ulike muligheter for fildeling.
En annen ting Hilde Øen snakket varmt om var de
positive sidene ved å ta i bruk eTwinning.
Der var det flere punkter hun var innom.
·
Kunnskapsløftet:
~
IKT som basisferdigheter
~
Fremmedspråk
~
Kulturellkompetanse og internasjonalisering
·
Lav terskel for læring med digitale verktøy
·
Nye muligheter for tilpasset opplæring
·
Motiverende for både lærere og elever.
Ø eTwinning
gir muligheter til å arbeide flerkulturelt og tverrfaglig for å oppnå et
pedagogisk, sosialt og kulturelt utbytte.
eTwinning er etter gruppas mening
en måte og fremme samarbeid mellom lærere og elever i Europa på en enkel,
vennlig og oppbyggende måte. Vi ser at det handler om
læring, eksperimentering med nye undervisningsmetoder,
ny teknologi og nye måter å utføre vanlige oppgaver på. Og tankene vi sitter
igjen med er at vi gjennom deltagelse i et eTwinning-prosjekt, kan være en berikende
erfaring for både lærere og elever.
Julie, Marie,Stine, Diana
Hei!
SvarSlettTankene dere sitter igjen med etter denne forelesningen er mye av det samme som meg selv. Jeg har aldri vært borti eTwinning før, men har hørt mye om det. Hilde's forelesning var veldig nyttig og interessant og jeg gleder meg definitivt til å starte opp med et samarbeidsprosjekt.
Elise
Hei!
SvarSlettJeg er veldig enig i tankene deres, og synes det var en lærerik forelesning. Fra tidligere arbeid med eTwinning, har jeg erfart at omfanget kan bli ganske stort. Det handler derfor om å ha en tanke om hva prosjektet skal omfatte, og hvor mange timer man skal bruke på det, i forkant. Det som er svært positivt med et slikt internasjonalt prosjekt, er at man enkelt kan gjøre det tverrfaglig.
Som Hilde Øen sa, er det også virkelige samarbeidspartnere, og elevene ser derfor lettere nytteverdien av det.
Antonia
Hei!
SvarSlettJeg er veldig enig i tankene deres, og synes det var en lærerik forelesning. Fra tidligere arbeid med eTwinning, har jeg erfart at omfanget kan bli ganske stort. Det handler derfor om å ha en tanke om hva prosjektet skal omfatte, og hvor mange timer man skal bruke på det, i forkant. Det som er svært positivt med et slikt internasjonalt prosjekt, er at man enkelt kan gjøre det tverrfaglig.
Som Hilde Øen sa, er det også virkelige samarbeidspartnere, og elevene ser derfor lettere nytteverdien av det.
Antonia
Hei!
SvarSlettJeg er enig med dere jenter, om at det å jobbe med eTwinning kan være berikende både for lærere og elever. Det gir som dere nevner både erfaring i IKT ferdigheter, fremmedspråk, kulturellkompetanse og internasjonalisering. Jeg kan selv tenke meg at det både er spennende og lærerikt å jobbe med eTwinning, og gleder meg til å prøve ut dette selv nå!
Siri
Hei!
SvarSlettJeg er enig i det dere skriver! Følte Hilde Øen var flink til å fortelle om de positive sidene ved bruk av eTwinning. Det at man bare bør ha grunnleggende ferdigheter i IKT tror jeg kan få mange lærere til å prøve ut dette. Jeg tror likevel det er mange som ikke er klar over mulighetene med eTwinning, og som ikke engang har hørt om det. Da kan det jo være en ide at vi snakker om dette med lærere på skolene der vi jobber eller er i praksis. Det vil i hvert fall jeg gjøre. Jeg tror det vil være en enorm motivasjon for elever å få kontakt med elever i andre land. Tenk så morsomt å få prøvd ut engelskferdighetene med noen som faktisk har engelsk som morsmål!
Johanne
E-twinning er absolutt en gøy læringsmåte for eleven. Så for egen del vil nok dette bli en undervisningsmetode som blir brukt.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlettHei!
SvarSlettJeg var nok en av de som til å begynne med syntes det var litt "skummelt" dette å samarbeide med en skole fra et annet land, men ser nå etter å ha kommet i gang, at det er spennende og lærerikt - både for voksne og elever! Vår gruppe brukte riktignok ikke eTwinning for å finne en samarbeidsskole, men jeg ser at plattformen gir mange muligheter for den som ønsker et slikt samarbeid, men ikke kjenner en skole å samarbeide med.
Marlene
Jeg ble vledig interessert i eTwinnig etter forelesningen, og er spent på å få prøvd det ut selv. Var fint å få noen tips til hvordan det kan gjennomføres, og høre andres erfaringer.
SvarSlettElisabeth
jeg fikk ikke vært på denne forelesningen men det høres interessant ut. jeg synes også ideen om å samrabeide internasjonalt virker spennende fordi man får mulightene til å lære mer om hvordan andre legger opp skoledagen i helt andre land. man kan utveksle erfaringer når det gjelder klasseledelse og lignende. siden det heller ikke skal så mye til for å opprette kontakt (rapporter, økonomisk støtte osv) blir det mye mer interessant å prøve det ut
SvarSlett