torsdag 10. mars 2011

Hvor smart er det med et Smartboard ingen kan bruke...?

Tirsdag 8.mars ble vi introdusert for temaet interaktive tavler (Smartboards). Denne dagen skulle Tor Arne Wølner fra Høgskolen i Vestfold stå for undervisningen. Bruk av dette verktøyet gir uten tvil mange muligheter, og mange skoler kjøper inn disse tavlene. Selv har jeg vært på to skoler som har slike tavler (en i praksis og en som vikar), men under denne tiden ble ingen av tavlene brukt i det hele tatt. Tavlene gir endel begrensninger. Hva skal man med slike tavler når ingen får opplæring i bruk av de? Det tekniske kan nok læres for ved å lese bruksanvisningen, men jeg tenker at problemet er at man ikke vet HVORDAN og NÅR man skal bruke tavlene.

3 kommentarer:

  1. Det er ingen nytte i en interaktiv tavle når brukeren ikke får kurs. I noen klasserom på skolen jeg jobber har de flyttet de gamle tavlene slik at den interaktive tavla er foran i klasserommet. Det blir nesten bare komisk siden de nesten aldri blir brukt....!! Det er fortsatt de gamle tavlene som brukes.

    SvarSlett
  2. Nå skal lærerne i Fredrikstad kommune på kurs. Det er fint men problemet for mange lærere er at det heller ikke finnes tavler. Mange har en eller to de har fått sponset av Sparebanken

    SvarSlett
  3. Digitale tavler er nok framtidens skolenorge. På vår skole hadde vi diskusjon om å kjøpe inn nye vanlige tavler. De gamle er veldig slitte. Hørte da at prisen var nesten like høy på "analoge tavler " som på digitale tavler. Så da sier det seg jo selv hva vi prioriterer.

    SvarSlett