Min første erfaring da jeg startet å undervise barneskoleelever i IKT var at myten om at barna innehar mer datakunnskap enn læreren og andre voksne brast. Mange lærere, spesielt av de eldre, opplever angst i forkant av IKT-undervisning på grunn av at de tror elevene kan mer enn dem. Jeg opplever heller at det er skremmende hvor lite elevene kan om hensiktsmessig bruk av både utstyr og programvare. Dette i hvert fall med tanke på hvor mye tid enkelte barn bruker foran pc-skjermen. Mange har eksempelvis ikke forståelse for at det i tillegg til snarveien til Explorer på skrivebordet, også kreves en kabel i veggen for å ha internett. Og er de på internett skjønner de ikke at nettet strekker seg utover den maskinen de sitter på. Svært få vet hvordan de åpner word, og hva de faktisk åpner når de gjør det. De klarer imidlertid fint å finne CD-rom og laste inn et spill. De klarer også, stort sett uten problemer, å finne frem til 123spill o.l og fylle fritiden sin med IKT-relatert aktivitet, som dessverre er uten annet innhold enn en noe tvilsom underholdningsverdi.
Jeg ønsker på ingen måte, med dette, å snakke nedsettende om elevene, men snarere påpeke hvor viktig det er at vi som lærere og voksne er vårt ansvar bevisst. Når vi stiller IKT-verktøyene tilgjengelig for barna må vi også vise dem hvordan de håndterer dem. Denne opplæringen må være like samvittighetsfull som den vi gir dem sammen med deres første sykkel eller ved deres første møte med sløydsalen. For veldig mange av de barna som er i grunnskolen i dag, er det reelt å anta at IKT blir noe av det viktigste de bruker i sin fremtidige hverdag både i jobb og privat. Det er derfor utrolig viktig at de får grundig opplæring fra dag en og får en bevisst holdning til egen IKT-bruk.
Jeg ønsker på ingen måte, med dette, å snakke nedsettende om elevene, men snarere påpeke hvor viktig det er at vi som lærere og voksne er vårt ansvar bevisst. Når vi stiller IKT-verktøyene tilgjengelig for barna må vi også vise dem hvordan de håndterer dem. Denne opplæringen må være like samvittighetsfull som den vi gir dem sammen med deres første sykkel eller ved deres første møte med sløydsalen. For veldig mange av de barna som er i grunnskolen i dag, er det reelt å anta at IKT blir noe av det viktigste de bruker i sin fremtidige hverdag både i jobb og privat. Det er derfor utrolig viktig at de får grundig opplæring fra dag en og får en bevisst holdning til egen IKT-bruk.
Det var en utrolig bra sammenligning med å gi elevene opplæring i bruk av IKT-verktøyg og det å gi et barn den første sykkelen uten opplæring (i både tekniske ferdigheter og hvordan oppføre seg i "trafikken"). En tankevekker!
SvarSlett